Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om (fiktivt case)
Gör mindre – för klimatet
Bakgrund
Kraftsamlingen ”Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om” startades 2017 och drivs bland annat av Västra Götalandsregionen och Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Klimat 2030 samlar företag, organisationer, kommuner och andra föreningar som vill ta ställning och bidra till en klimatsmart region.
Uppdrag
Öka kännedomen om Klimat 2030, och få fler företag och organisationer att skriva under.
Målgrupp
Beslutsfattare på företag & chefer.
INSIKT
Många upplever att klimatomställningen känns tung, komplex och övermäktig, vilket leder till att man struntar i att engagera sig.
Lösning
Kommunikationskonceptet ”Gör mindre – för klimatet”. Ett koncept som handlar om att avstå från saker istället för att addera. Målet är en beteendeförändring som inte bara leder till ett minskat klimatavtryck, utan också en sänkt förväntan på vad som begärs i ett samhälle där stora prestationer värderas högt. Vi tar vara på det som annars ses som en mänsklig svaghet – lathet, och lyfter den till en styrka.
Helsida i branschpress
Banners & retargeting
Annonsering på LinkedIn
Två exempel på LinkedIn-karuseller. Att hylla medarbetare är vanligt förekommande här, men kampanjens innehåll står ut och väcker uppmärksamhet eftersom man lyfter fram ett misslyckande.
Uteblivet deltagande på mässa
Enkelt visuellt manér
Team
Josefin Hardinger (AD)
Fanny Schough (CW)
Kattis Trollregn (CW)
Joshua Amirose (CW)
Jesper Lindgren (AD)
Linnéa Andréasson Woll (AD)
Vidareutveckling
Josefin Hardinger (AD)
Fanny Schough (CW)
AI-genererade foton.