Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om (fiktivt case)

Gör mindre – för klimatet

Bakgrund

Kraftsamlingen ”Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om” startades 2017 och drivs bland annat av Västra Götalandsregionen och Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Klimat 2030 samlar företag, organisationer, kommuner och andra föreningar  som vill ta ställning och bidra till en klimatsmart region.

Uppdrag

Öka kännedomen om Klimat 2030, och få fler företag och organisationer att skriva under.

Målgrupp

Beslutsfattare på företag & chefer.

INSIKT

Många upplever att klimatomställningen känns tung, komplex och övermäktig, vilket leder till att man struntar i att engagera sig.

Lösning

Kommunikationskonceptet ”Gör mindre – för klimatet”. Ett koncept som handlar om att avstå från saker istället för att addera. Målet är en beteendeförändring som inte bara leder till ett minskat klimatavtryck, utan också en sänkt förväntan på vad som begärs i ett samhälle där stora prestationer värderas högt. Vi tar vara på det som annars ses som en mänsklig svaghet – lathet, och lyfter den till en styrka. 

Helsida i branschpress

Helsida i en facktidning där vi når målgruppen. I de olika uttagen lyfter vi fram ”månadens medarbetare” med komiska historier om personer som är dåliga på sitt jobb, men vars gärningar ändå ses som lyckade bedrifter.

Banners & retargeting

Digitala enheter möjliggör att vi kan rikta annonseringen till en specifik målgrupp.
Retargeting-annonsen visas för personer som nåtts av tidigare digitala enheter.

Annonsering på LinkedIn

Två exempel på LinkedIn-karuseller. Att hylla medarbetare är vanligt förekommande här, men kampanjens innehåll står ut och väcker uppmärksamhet eftersom man lyfter fram ett misslyckande.

Uteblivet deltagande på mässa

Exempel på att kommunikationskonceptet går att applicera på andra typer av enheter också. Klimat 2030 ”lever som de lär” och gör själva mindre för klimatet. Här är en enkel, oansträngd roll-up på mässa som kraftsamlingen inte deltar i. I samband med detta publiceras också en debattartikel om varför man inte är där.

Enkelt visuellt manér

Konceptet ”Gör mindre” genomsyras i hela kampanjen. Det visuella maneret är oansträngt och influerat av post it-lappar och andra kontorsmateriel.

Team

Josefin Hardinger (AD)

Fanny Schough (CW)

Kattis Trollregn (CW)

Joshua Amirose (CW)

Jesper Lindgren (AD)

Linnéa Andréasson Woll (AD)

Vidareutveckling

Josefin Hardinger (AD)
Fanny Schough (CW)

 

AI-genererade foton.